Google+ Το Ξέφωτο: Η γλώσσα μας

Παρασκευή 2 Δεκεμβρίου 2011

Η γλώσσα μας



> Η Αγγλική γλώσσα έχει 490.000 λέξεις από τις οποίες 41.615 λέξεις. είναι από
> την Ελληνική γλώσσα.. (βιβλίο Γκίνες)
>                
> Η Ελληνική με την μαθηματική δομή της είναι η γλώσσα της πληροφορικής και
> της νέας γενιάς των εξελιγμένων υπολογιστών, διότι μόνο σ ' αυτήν δεν
> υπάρχουν όρια.
> (Μπιλ Γκέιτς, Microsoft)

> Η Ελληνική και η Κινέζικη. είναι οι μόνες γλώσσες με συνεχή ζώσα παρουσία
> από τους ίδιους λαούς και.....στον ίδιο χώρο εδώ και 4.000 έτη. Όλες οι
> γλώσσες θεωρούνται κρυφοελληνικές, με πλούσια δάνεια από τη μητέρα των
> γλωσσών, την Ελληνική.
> (Francisco Adrados, γλωσσολόγος).
> Η Ελληνική γλώσσα έχει λέξεις για έννοιες οι οποίες παραμένουν χωρίς απόδοση
> στις υπόλοιπες γλώσσες, όπως άμιλλα, θαλπωρή και φιλότιμο Μόνον η Ελληνική
> γλώσσα ξεχωρίζει τη ζωή από το βίο, την αγάπη από τον έρωτα. Μόνον αυτή
> διαχωρίζει, διατηρώντας το ίδιο ριζικό θέμα, το ατύχημα από το δυστύχημα, το
> συμφέρον από το ενδιαφέρον.
> Το εκπληκτικό είναι ότι η ίδια η Ελληνική γλώσσα μας διδάσκει συνεχώς πώς να
> γράφουμε σωστά. Μέσω της ετυμολογίας, μπορούμε να καταλάβουμε ποιός είναι ο
> σωστός τρόπος γραφής ακόμα και λέξεων που ποτέ δεν έχουμε δει ή γράψει.
> Το «πειρούνι» για παράδειγμα, για κάποιον που έχει βασικές γνώσεις Αρχαίων
> Ελληνικών, είναι προφανές ότι γράφεται με «ει» και όχι με «ι» όπως πολύ
> άστοχα το γράφουμε σήμερα. Ο λόγος είναι πολύ απλός, το «πειρούνι»
> προέρχεται από το ρήμα «πείρω» που σημαίνει τρυπώ-διαπερνώ, ακριβώς επειδή
> τρυπάμε με αυτό το φαγητό για να το πιάσουμε.
> Επίσης η λέξη «συγκεκριμένος» φυσικά και δεν μπορεί να γραφτεί
> «συγκεκρυμμένος», καθώς προέρχεται από το «κριμένος» (αυτός που έχει δηλαδή
> κριθεί) και όχι βέβαια από το «κρυμμένος» (αυτός που έχει κρυφτεί). Άρα το
> να υπάρχουν πολλά γράμματα για τον ίδιο ήχο (π.χ. η, ι, υ, ει, οι κτλ) όχι
> μόνο δεν θα έπρεπε να μας δυσκολεύει, αλλά αντιθέτως να μας βοηθάει στο να
> γράφουμε πιο σωστά, εφόσον βέβαια έχουμε μια βασική κατανόηση της γλώσσας
> μας.
> Επιπλέον η ορθογραφία με την σειρά της μας βοηθάει αντίστροφα στην
> ετυμολογία αλλά και στην ανίχνευση της ιστορική πορείας της κάθε μίας λέξης.
> Και αυτό που μπορεί να μας βοηθήσει να κατανοήσουμε την καθημερινή μας
> νεοελληνική γλώσσα περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, είναι η γνώση των Αρχαίων
> Ελληνικών.
> Είναι πραγματικά συγκλονιστικό συναίσθημα να μιλάς και ταυτόχρονα να
> συνειδητοποιείς τι ακριβώς λές, ενώ μιλάς και εκστομίζεις την κάθε λέξη
> ταυτόχρονα να σκέφτεσαι την σημασία της.
> Είναι πραγματικά μεγάλο κρίμα να διδάσκονται τα Αρχαία με τέτοιο φρικτό
> τρόπο στο σχολείο ώστε να σε κάνουν να αντιπαθείς κάτι το τόσο όμορφο και
> συναρπαστικό.
> Η ΣΟΦΙΑ
> Στη γλώσσα έχουμε το σημαίνον (την λέξη) και το σημαινόμενο (την έννοια).
> Στην Ελληνική γλώσσα αυτά τα δύο έχουν πρωτογενή σχέση, καθώς αντίθετα με
> τις άλλες γλώσσες το σημαίνον δεν είναι μια τυχαία σειρά από γράμματα. Σε
> μια συνηθισμένη γλώσσα όπως τα Αγγλικά μπορούμε να συμφωνήσουμε όλοι να λέμε
> το σύννεφο car και το αυτοκίνητο cloud, και από την στιγμή που το
> συμφωνήσουμε να ισχύει. Στα Ελληνικά κάτι τέτοιο είναι αδύνατον. Γι ' αυτό
> το λόγο πολλοί διαχωρίζουν τα Ελληνικά σαν «εννοιολογική» γλώσσα από τις
> υπόλοιπες «σημειολογικές» γλώσσες.
> Μάλιστα ο μεγάλος φιλόσοφος και μαθηματικός Βένερ Χάιζενμπεργκ είχε
> παρατηρήσει αυτή την σημαντική ιδιότητα για την οποία είχε πει «Η θητεία μου
> στην αρχαία Ελληνική γλώσσα υπήρξε η σπουδαιότερη πνευματική μου άσκηση.
> Στην γλώσσα αυτή υπάρχει η πληρέστερη αντιστοιχία ανάμεσα στην λέξη και στο
> εννοιολογικό της περιεχόμενο».
> Όπως μας έλεγε και ο Αντισθένης, «Αρχή σοφίας, η των ονομάτων επίσκεψις».
> Για παράδειγμα ο «άρχων» είναι αυτός που έχει δική του γη (άρ=γή + έχων).
> Και πραγματικά, ακόμα και στις μέρες μας είναι πολύ σημαντικό να έχει κανείς
> δική του γη / δικό του σπίτι. ( ΣημείωσηΒΜ από το αρ προέρχονται και
> αρουραίος καθώς άργυρος, άργιλος κτλ.)
> Ο «βοηθός» σημαίνει αυτός που στο κάλεσμα τρέχει. Βοή=φωνή + θέω=τρέχω. Ο
> Αστήρ είναι το αστέρι, αλλά η ίδια η λέξη μας λέει ότι κινείται, δεν μένει
> ακίνητο στον ουρανό (α + στήρ από το ίστημι που σημαίνει στέκομαι).
> Αυτό που είναι πραγματικά ενδιαφέρον, είναι ότι πολλές φορές η λέξη
> περιγράφει ιδιότητες της έννοιας την οποίαν εκφράζει, αλλά με τέτοιο τρόπο
> που εντυπωσιάζει και δίνει τροφή για τη σκέψη.
> Για παράδειγμα ο «φθόνος» ετυμολογείται από το ρήμα «φθίνω» που σημαίνει
> μειώνομαι. Και πραγματικά ο φθόνος σαν συναίσθημα, σιγά-σιγά μας φθίνει και
> μας καταστρέφει. Μας «φθίνει» - ελαττώνει ως ανθρώπους - και μας φθίνει
> μέχρι και την υγεία μας. Και, βέβαια, όταν αναφερόμαστε σε κάτι που είναι
> τόσο πολύ ώστε να μην τελειώνει, πως το λέμε; Μα, φυσικά, «άφθονο».
> Έχουμε τη λέξη «ωραίος» που προέρχεται από την «ώρα». Διότι για να είναι
> κάτι ωραίο, πρέπει να έλθει και στην ώρα του. Ωραίο δεν είναι το φρούτο όταν
> είναι άγουρο ή σαπισμένο και ωραία γυναίκα δεν είναι κάποια ούτε στα 70 της
> άλλα ούτε φυσικά και στα 10 της. Ούτε το καλύτερο φαγητό είναι ωραίο όταν
> είμαστε χορτάτοι, επειδή, σε αυτή την περίπτωση, δεν μπορούμε να το
> απολαύσουμε.
> Ακόμα έχουμε την λέξη «ελευθερία» για την οποία το «Ετυμολογικόν Μέγα»
> διατείνεται «παρά το ελεύθειν όπου ερά» = το να πηγαίνει κανείς όπου αγαπά .
> Άρα βάσει της ίδιας της λέξης, ελεύθερος είσαι όταν έχεις τη δυνατότητα να
> πάς όπου αγαπάς. Πόσο ενδιαφέρουσα ερμηνεία!!!
> Το άγαλμα ετυμολογείται από το αγάλλομαι (ευχαριστιέμαι) επειδή όταν
> βλέπουμε (σε αρχική φάση οι Θεοί) ένα όμορφο αρχαιοελληνικό άγαλμα η ψυχή
> μας ευχαριστείται, αγάλλεται. Και από το θέαμα αυτό επέρχεται η αγαλλίαση.
> Αν κάνουμε όμως την ανάλυση της λέξης αυτής θα δούμε ότι είναι σύνθετη από
> αγάλλομαι + ίαση(=γιατρειά). Άρα, για να συνοψίσουμε, όταν βλέπουμε ένα
> όμορφο άγαλμα (ή οτιδήποτε όμορφο), η ψυχή μας αγάλλεται και γιατρευόμαστε.
> Και πραγματικά, γνωρίζουμε όλοι ότι η ψυχική μας κατάσταση συνδέεται άμεσα
> με τη σωματική μας υγεία.
> Παρένθεση: και μια και το έφερε η «κουβέντα», η Ελληνική γλώσσα μας λέει και
> τι είναι άσχημο. Από το στερητικό «α» και την λέξη σχήμα μπορούμε εύκολα να
> καταλάβουμε τι. Για σκεφτείτε το λίγο.
> Σε αυτό το σημείο, δεν μπορούμε παρά να σταθούμε στην αντίστοιχη Λατινική
> λέξη για το άγαλμα (που μόνο Λατινική δεν είναι). Οι Λατίνοι ονόμασαν το
> άγαλμα, statua από το Ελληνικό «ίστημι» που ήδη αναφέραμε, και το ονόμασαν
> έτσι επειδή στέκει ακίνητο. Προσέξτε την τεράστια διαφορά σε φιλοσοφία
> μεταξύ των δύο γλωσσών, αυτό που σημαίνει στα Ελληνικά κάτι τόσο βαθύ
> εννοιολογικά, για τους Λατίνους είναι απλά ένα ακίνητο πράγμα.
> Είναι προφανής η σχέση που έχει η γλώσσα με τη σκέψη του ανθρώπου. Όπως λέει
> και ο George Orwell στο αθάνατο έργο του «1984», απλή γλώσσα σημαίνει και
> απλή σκέψη. Εκεί το καθεστώς προσπαθούσε να περιορίσει την γλώσσα για να
> περιορίσει την σκέψη των ανθρώπων, καταργώντας συνεχώς λέξεις.
> «Η γλώσσα και οι κανόνες αυτής αναπτύσσουν την κρίση», έγραφε ο Μιχάι
> Εμινέσκου, εθνικός ποιητής των Ρουμάνων.
> Μια πολύπλοκη γλώσσα αποτελεί μαρτυρία ενός προηγμένου πνευματικά
> πολιτισμού. Το να μπορείς να μιλάς σωστά σημαίνει ότι ήδη είσαι σε θέση να
> σκέφτεσαι σωστά, να γεννάς διαρκώς λόγο και όχι να παπαγαλίζεις λέξεις και
> φράσεις.
> Η ΜΟΥΣΙΚΟΤΗΤΑ
> Η Ελληνική φωνή κατά την αρχαιότητα ονομαζόταν «αυδή». Η λέξη αυτή δεν είναι
> τυχαία αφού προέρχεται από το ρήμα «άδω» που σημαίνει τραγουδώ.
> Όπως γράφει και ο μεγάλος ποιητής και ακαδημαϊκός Νικηφόρος Βρεττάκος:
> «Όταν κάποτε φύγω από τούτο το φώς θα ελιχθώ προς τα πάνω, όπως ένα ποταμάκι
> που μουρμουρίζει. Κι αν τυχόν κάπου ανάμεσα στους γαλάζιους διαδρόμους
> συναντήσω αγγέλους, θα τους μιλήσω Ελληνικά, επειδή δεν ξέρουνε γλώσσες.
> Μιλάνε Μεταξύ τους με μουσική».
> Ο γνωστός Γάλλος συγγραφεύς Ζακ Λακαρριέρ επίσης μας περιγράφει την κάτωθι
> εμπειρία από το ταξίδι του στην Ελλάδα: «Άκουγα αυτούς τους ανθρώπους να
> συζητούν σε μια γλώσσα που ήταν για μένα αρμονική αλλά και ακατάληπτα
> μουσική. Αυτό το ταξίδι προς την πατρίδα - μητέρα των εννοιών μας - μου
> απεκάλυπτε ένα άγνωστο πρόγονο, που μιλούσε μια γλώσσα τόσο μακρινή στο
> παρελθόν, μα οικεία και μόνο από τους ήχους της. Αισθάνθηκα να τα έχω
> χαμένα, όπως αν μου είχαν πει ένα βράδυ ότι ο αληθινός μου πατέρας ή η
> αληθινή μου μάνα δεν ήσαν αυτοί που με είχαν αναστήσει».
> Ο διάσημος Έλληνας και διεθνούς φήμης μουσικός Ιάνης Ξενάκης, είχε πολλές
> φορές τονίσει ότι η μουσικότητα της Ελληνικής είναι εφάμιλλη της
> συμπαντικής.
> Αλλά και ο Γίββων μίλησε για μουσικότατη και γονιμότατη γλώσσα, που δίνει
> κορμί στις φιλοσοφικές αφαιρέσεις και ψυχή στα αντικείμενα των αισθήσεων. Ας
> μην ξεχνάμε ότι οι Αρχαίοι Έλληνες δεν χρησιμοποιούσαν ξεχωριστά σύμβολα για
> νότες, χρησιμοποιούσαν τα ίδια τα γράμματα του αλφαβήτου.
> «Οι τόνοι της Ελληνικής γλώσσας είναι μουσικά σημεία που μαζί με τους
> κανόνες προφυλάττουν από την παραφωνία μια γλώσσα κατ ' εξοχήν μουσική, όπως
> κάνει η αντίστιξη που διδάσκεται στα ωδεία, ή οι διέσεις και υφέσεις που
> διορθώνουν τις κακόηχες συγχορδίες», όπως σημειώνει η φιλόλογος και
> συγγραφεύς Α. Τζιροπούλου-Ευσταθίου.
> Είναι γνωστό εξάλλου πως όταν οι Ρωμαίοι πολίτες πρωτάκουσαν στην Ρώμη
> Έλληνες ρήτορες, συνέρρεαν να θαυμάσουν, ακόμη και όσοι δεν γνώριζαν
> Ελληνικά, τους ανθρώπους που «ελάλουν ώς αηδόνες».
> Δυστυχώς κάπου στην πορεία της Ελληνικής φυλής, η μουσικότητα αυτή (την
> οποία οι Ιταλοί κατάφεραν και κράτησαν) χάθηκε, προφανώς στα μαύρα χρόνια
> της Τουρκοκρατίας.
> Να τονίσουμε εδώ ότι οι άνθρωποι της επαρχίας, του οποίους συχνά
> κοροϊδεύουμε για την προφορά τους, είναι πιο κοντά στην Αρχαιοελληνική
> προφορά από ό,τι εμείς οι άνθρωποι της πόλεως.
> Η Ελληνική γλώσσα επιβλήθηκε αβίαστα (στους Λατίνους) και χάρη στην
> μουσικότητά της.
> Όπως γράφει και ο Ρωμαίος Οράτιος «Η Ελληνική φυλή γεννήθηκε ευνοημένη με
> μία γλώσσα εύηχη, γεμάτη μουσικότητα».

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Θέλω να πω ότι:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...